Festival Letectva
4. - 5. mája, Letisko Piešťany
 
title image

MIG-15 premiérovo v Piešťanoch

05.04.2019 10
article image

Organizátorom Festivalu letectva v Piešťanoch sa už podarilo zabezpečiť účasť viacerých unikátnych strojov, o ktorých vás budeme postupne informovať. Medzi špičku bude bezpochyby patriť aj lietadlo, ktoré patrí spolu s jeho pilotom k pravidelným účastníkom SIAF-u na Sliači. Na piešťanskom letisku pristane MiG-15, OK-UTI 2514 českej spoločnosti Czech Flying Legends. 

V plnej kráse ho návštevníkom v Piešťanoch predstaví pilot Roman Svoboda, ktorý pôsobil vo vojenskom letectve v rokoch 1982 -2010. Nalietal viac ako 2700 letových hodín na rôznych typoch lietadiel, najviac však na lietadle MiG 21, a to i ako testovací pilot a inštruktor. Lietal tiež na lietadlách  L29, L39 a má odlietaných viac ako 500 letových hodín na lietadle Jas 39 Gripen. MiG 15 má pre Romana špecifický význam. Na tomto type lietal v armáde jeho otec, a dá sa povedať, že práve obdiv k tomuto stroju priviedol Romana k lietaniu. Je držiteľ licencie CPL(A), je inštruktor a display pilot pre typ MiG 15, na ktorom má nalietaných viac ako 130 letových hodín. 

O lietadle

Mig 15UTI s výrobným číslom 242266 bolo vyrobené v Aero Vodochody pod licenčným typovým označením CS-102, s motorom RD-45. Zálet lietadla sa uskutočnil vo Vodochodoch 22. apríla 1955 s posádkou v zložení Vlastimil David a Antonín Bartoš. Dňa 17.6.1955 bolo lietadlo exportované do Poľska.

V poľskom letectve pôsobilo toto lietadlo až do 22. novembra 1990 ako cvičné-prúdové lietadlo a to prevažne pri 61. LPSzB (Lotniczny Pluk Szkolno-Bojowy) na leteckej základni Biała Podlaska. Počas jeho služby sa v kokpite tohoto lietadla vystriedal celý rad vynikajúcich poľských pilotov, medzi ktorými bol i prvý poľský kozmonaut  Mirosław Hermaszewski. Po skončení vojenskej leteckej služby bolo lietadlo uskladnené a zakonzervované.

V roku 1994 Mig 15 UTI s výrobným číslom 242266 zakúpil pán Tom Smith a odviezol ho do Kalifornie, kde bolo v marci 1996 zaregistrované pod označením N – 41125. Jeho novým domovom sa stalo letisko v Paso Robles, CA.  Lietadlo tak mohli obdivovať nielen návštevníci  Estrella Warbird Museum of Paso Robles, ale i priaznivci leteckých dní po celých Spojených štátoch.

V roku 2013 lietadlo kúpila spoločnosť Czech Flying Legends. Mig sa tak po mnohých rokoch mohol vrátiť späť na „české nebo“. Kamufláž lietadla je v českých farbách a na trupe nesie číslo 2514. Toto číslo malo na trupe originálne lietadlo MIG 15UTI z 30. sbolp (stíhací bombardovací letecký pluk), ktoré pôsobilo až do roku 1982 na letisku v Hradci Králové. Lietadlo nesie i charakteristický znak mesta Ostrava na prednej časti trupu, presne tak, ako hradecká pätnástka. Odlišnosťou od pôvodnej farebnej schémy je „tigrie“ zafarbenie na kýle, ktorým sa lietadlo hlási k spolupráci s NATO Tigers Association.

 

História československej pätnástky v číslach

17.4. 1951 podpis zmluvy o licenčnej výrobe MiG-15 v Československu

6.11. 1951 zálet MiG-15 vyrobeného v Československu z dovezených dielov

júl 1953 výroba MiG-15 kompletne prevedená do Vodochod

1951 - 1954 - v Československu vyrobených 821jednosedadlových strojov (S-102)

1954 - 1956 - v Československu vyrobených 620kusov MiG-15 bis (S-103)

1954 - 1961 - v Československu vyrobených 2013dvojsedadlových UTI MiG-15 (CS-102)

 

(Zdroj: L+K 11/2015, spoločnosť Czech Flying Legends, www.flying-legends.cz).

Zdieľaj článok:
Staň sa fanúšikom: