Fokker 100 je krátkodobý dvojmotorový prúdový lietadlový typ, ktorý vznikol ako reakcia na rastúci dopyt po moderných regionálnych lietadlách. Jeho vývoj sa začal už v roku 1983, pričom prvý stroj bol dokončený 1. novembra 1986. Lietadlo nadviazalo na úspech svojho predchodcu – modelu Fokker 28 Fellowship – a vypĺňalo v tom čase chýbajúce miesto na trhu regionálnych prúdových lietadiel.
Certifikáciu získal Fokker 100 v novembri 1987 a prvé kusy zamierili do flotily švajčiarskej spoločnosti Swissair už vo februári nasledujúceho roka. Najväčším komerčným úspechom sa stal kontrakt s American Airlines, ktoré si v roku 1989 objednali 75 lietadiel v hodnote 3,1 miliardy dolárov – čo predstavovalo najväčšiu zákazku v histórii holandského výrobcu.
Napriek silnému štartu začal model postupne strácať pozíciu na trhu, najmä v dôsledku technologického pokroku konkurencie, ako boli vylepšené modely Boeing 737 či nový Airbus A320, uvedený v rovnakom období. Po viacerých stratových rokoch sa spoločnosť Fokker dostala do finančných problémov a v roku 1996 vyhlásila bankrot, čo znamenalo aj koniec výroby Fokkeru 100 v roku 1997.
Dnes však tento model zostáva symbolom spoľahlivosti, kvalitnej konštrukcie a inžinierskej precíznosti, ktorou bol holandský výrobca Fokker povestný.
Letecký útvar Ministerstva vnútra Slovenskej republiky je dnes reálne posledným prevádzkovateľom lietadiel typu Fokker 100. Tento typ nahradil na Slovensku dovtedy využívané regionálne lietadlá sovietskej výroby Jak-40, ktoré boli technologicky zastarané. Prvé lietadlo s registráciou OM-BYC bolo oficiálne zaradené do flotily 26. septembra 2016, druhý stroj OM-BYB vstúpil do služby 29. januára 2017.
Letka Ministerstva vnútra Slovenskej republiky aktuálne vyraďuje zo služby jedno z dvoch lietadiel typu Fokker 100. Tento stroj bude ďalej využitý ako zdroj náhradných dielov s cieľom minimalizovať náklady na údržbu zostávajúceho lietadla rovnakého typu.
V rámci optimalizácie flotily plánuje rezort postupne nahradiť oba Fokkery 100 jedným veľkokapacitným lietadlom a najmenej jedným menším prúdovým lietadlom s kapacitou do deväť cestujúcich.
V súčasnosti disponuje letecký útvar MV SR troma lietadlami: dvoma Airbusmi A319 CJ a jedným Fokkerom 100.